fredag 6. februar 2009

Studieliv...

Mitt liv her i Oslo dreier seg som mange vet om litteratur. Ikke bare om å lese litteratur, men også om teorier knyttet til litteraturen opp gjennom tidene. I dag har jeg bare lyst til å dele et lite avsnitt fra Roman Jakobsons "Lingvistikk og poetikk", der han etter sigende oppsummerer et avsnitt fra forelesningsnotatene til en Hopkins fra 1865:

Kort sagt, en lydlig ekvivalens som projiseres ned i sekvensen som det konstituerende prinsipp, medfører uunngåelig semantisk ekvivalens, og på ethvert lingvistisk plan fremtvinger enhver nødvendig bestanddel i en slik sekvens en av de to samsvarende erfaringer som Hopkins så treffende betegner som "sammenligning for likhetens skyld" og "sammenligning for ulikhetens skyld".

Ellers kan jeg opplyse om at jeg for tiden er mer opptatt med Jean Starobinski's fortolkningssirkler...

1 kommentar:

Katrine sa...

Eg innsåg i detta øyeblikk kor glad eg e for at eg e siv.ing. i bygg! ;-) Godt folk e forskjellige, hehe.. Skjønte ytterst lite av "oppsummeringen" av Roman Jakobsons, ja.
Håpe du får tid te litt sosialt liv og kun fordype deg i Jean Starobinski's fortolkningssirkler. ;) Eg har kanskje ikkje så mye eg sko sagt denna ukå, har sotte på jobb fra morgen te seint på kveld siden mandag. :S Men idag ska eg og min visesjef planlegga landsleir! Pluss at ikveld ska eg i bursdagsselskap. Det blir gøy!
Hilsa Erling og gratulera han med dagen som va i går neste gong du treffe han! :)
Ha ei strålande helg, Gunvor
Klæm fra nord.