tirsdag 2. desember 2008

Jul, kanskje?

Kom Blåne, kom jente kom gutt, snart kommer jula til Blåfjell... Klinger i hei, klinger i li... Hei-ho! Må denne dagen bli god.. Den andre dagen i Blåfjell..

Det er andre desember i dag! I dag er det andre desember. Alle nissunger må opp og stå, ut og gå, det er andre desember i dag!

Nå var det desember igjen, gitt. Selvfølgelig er hybelen pynta til advent, alle julegaver kjøpt inn, billetter hjem bestilt og julekakene bakt. Eller ikke. Det må sies at det ble bakt pepperkaker hjemme på søndag, men noen aktiv medyter var jeg ikke, siden det bare var om å gjøre å bli ferdig med kalenderen til kjøkkenvinduet. Her på hybelen har jeg minimalt med pynt, og jeg glemte å ta med meg lilla lys da jeg dro hjemmefra, så her er det pakkekalenderen fra Mari og engelen fra mamma som pynter opp. Jeg har ikke engang noe julepakkepapir å skilte med. Det må innrømmes at jeg faktisk har kjøpt noen gaver, men er ikke på langt nær ferdig. Til gjengen har jeg mekka gaver selv, så får vi se om det kanskje blir litt ekstra der også. For øyeblikket sliter jeg mest med gaver til besteforeldre. At farmorer og mormorer skal være så vanskelige å finne på gaver til må være en av julens viktigste regler. Når en er liten er det dem en kan gi hva som helst til -en tegning, en dusk, en snømann på ski, en julenisse på halv åtte- når en blir litt eldre blir det bare vanskeligere og vanskeligere. Fortsatt hadde de nok blitt glade for noe håndlaget. Forskjellen er vel bare at vi(eller jeg, da) blir mer kritiske til hvor mye av egenproduksjonen som egentlig egner seg til å gis bort - det er jo ikke noe kos å gi bort ting en ikke er fornøyd med selv.. Og dermed blir det endeløs trasking i butikker av ymse slag for å finne på noe lurt som virkelig vil slå an, og som også "den som har alt" vil ha bruk for.

Jeg lurer på når finanskrisen for alvor vil slå inn på nordmenns handleglede? Min kjære kilde i BI-miljø forteller at man innad i SAS er smertelig klar over en stadig større risiko for konkurs, og spår at vi etter en heidundrende julefeiring på ekte norsk rikfolkinordsvis vil få en fullstendig stopp i handel osv. over nyttår. Jeg lurer på når børsens spådom går i oppfyllelse - når den virkelige halveringen kommer?

3 kommentarer:

MARGOT TANGEN sa...

Heeey! Tenk atte eg ikkje har fått me meg atte du har skaffa deg blogg!! Men nå har eg lest adle innleggene dine ;-) Ska linka deg på siå mi snart. Eg savne oslo!!!!!!

Ingvild Søndenå sa...

Margot savne oslo, eg savne deg!!! (og margot)

Gunvor sa...

Jaja, e nå kje så mye å se =p Men eg må jo sei eg savne dåkker og =) Har store planer om å begynna i UV-kor over nyttår, for eg komme kje øve ko lite (flerstemt) synging d blir uten å gå i kor =p