lørdag 20. desember 2008

Ferie og jul

Jeg tror jeg er et ganske hektisk menneske av natur. Det er ikke det at jeg ikke kan slappe av, eller ta meg fri både i tide og utide. Det er heller det at jeg merker det så veldig hver gang jeg virkelig har fri. Vanligvis benytter kroppen min anledningen til å plukke opp en sykdom eller to, men i dag har det vært så herlig å bare være fri!

Nå har jeg lest og lest og lest til eksamen, og etter eksamen har jeg vært på jobb nesten hver dag, lange dager. Diverse knuter i ryggen som generelt er stiv gjør at jeg for alvor vurderer å ta en tur til fysioterapeut eller kiropraktor eller hvem som helst som kan forsøke å ordne opp. Ikke bare lider ryggen av en del lange leseøkter med ikke-helt-topp arbeidsstillinger, men det å tråkke rundt på et butikkgulv i timevis hver dag setter også sine spor. Både fysisk og psykisk.

Det er ganske lenge siden jeg har hatt en så god avkobling som i dag. Etter å ha tilbrakt natten ombord på Haukeliekspressen ble det til at jeg havnet på sofaen klokken halv åtte i dag morges, og der ble jeg jammen liggende til elleve, noe som dessverre ødela litt for den ene planen jeg sånn halvveis hadde for dagen, nemlig å bli med på ungdomsgudstjenesten i adventkirken. Men på samme tid var jeg så trøtt etter bussturen (av en eller annen grunn klarer jeg ikke å slappe helt av i buss... Kanskje på tide å innse det, og sikte mot høyere luftlag?) at jeg tvilte på hvor godt jeg egentlig ville ha av det, selv om jeg gjerne ville treffe kjente og så videre.

I steden for å gå i adventkirken med avec-folk og andre ble det en rolig morgen (formiddag) med broderen, før kursen ble satt mot mer kommersielle arenaer for å skaffe de siste julegavene. Om det er jobben i butikk, storbyen, eller bare fullstendig avkobling som er grunnen vet jeg ikke, men Amanda-senteret, som til vanlig er temmelig fullt av folk og enda mer nå like før jul, var ikke så stressende som slike sentre pleier å være. Jeg traff opptil flere kjente, og fikk tak i det lille jeg trengte. Julehandelen er nemlig for min del på det nærmeste unnagjort =)

Nå står julehøytiden for døren, og venner skal treffes og familie gjøres fornøyd. Men vi må ikke glemme å bruke tiden til å slappe av, trenge inn i dypet av oss selv, og virkelig ha roen til å ta til oss det glade budskap julen har å komme med.

Ingen kommentarer: